Máme za to, že celoroční pobyt na zahradě je velmi důležitý, a proto pro nás tvoří prostor, ve kterém pobýváme často a rádi. Sepsali jsme pro vás několik dalších důvodů, které nás k tomu vedou.
- Naše zahrada je nadstandardně vybavená pro různé pohybové, sportovní a volnočasové venkovní aktivity dětí.
- Jedná se o neřízenou spontánní činnost, volnou hru dětí, při které rozvíjejí komunikační dovednosti, ohleduplnost a samostatnost.
- Děti mohou vydechnout po dopoledních aktivitách ve třídách tak nějak „po svém“ a svobodně.
- Jedná se o bezpečné a známé prostředí pro děti.
- Děti se sami rozhodují o činnostech a o tom, s kým tyto činnosti budou rozvíjet.
- Vlastní organizace hry.
- Setkávání s kamarády z jiných tříd, dokáží si pomoci, poznávají se napříč třídami.
- Využití sportovních pomůcek i v zimě na hřišti či na ploše v amfiteátru – florbal, kopaná.
- Děti mají jasně stanovená pravidla a hranice pohybu po zahradě, které se opakují vždy před příchodem na zahradu. Jsou odlišná od těch třídních, tím se buduje a rozvíjí jejich odpovědnost za své chování.
Samozřejmě v zimních a blátivých obdobích je pobyt venku složitější. Snažíme se zařazovat aktivity jako krátké procházky po okolí, (ale chození po chodnících v delších časových horizontech je pro děti nudné a je jim dříve zima), maximálně využíváme víceúčelový sál, zkracujeme dobu pobytu úměrně počasí, navštěvujeme knihovnu, šaškárnu a okolní hřiště (ovšem ta nejsou určena pro nás a maminky s dětmi, které na hřiště chodí, se na nás právem zlobí).
Jak pomáháme v zimních a nevlídných obdobích dětem my?
- Dohlížíme, aby byly dětí správně oblečené, v souladu s momentálním počasím (ale můžeme „pracovat“ pouze s oblečením, které mají děti z domova).
- Pomáháme dětem, aby byly pečlivě oblečeny, aby jim nekoukaly nahatá záda a aby měly čepici, rukavice, nákrčníky – prostě vše, co jim maminky a tatínci připravili pro pobyt venku.
- Regulujeme dle momentálního počasí vrstvy oblečení, aby se nepřehřívaly a nepotily.
- Upevňujeme stanovená pravidla pro pobyt na zahradě a učíme děti je dodržovat.
- Mokré oblečení potom sušíme a kontrolujeme. Pokud mají děti na převlečení ponožky, tak samozřejmě vyměníme, mokré usušíme. Pokud ne, tak se může stát, že zůstanou jen v papučkách, protože v mokrých ponožkách je nenecháváme (vedeme ovšem děti k tomu, aby si sami všímaly a uměly říct paní učitelce – především předškoláci by toto již měly zvládnout).
Jak můžete svým dětem v zimních a nevlídných obdobích pomoci vy?
- Především vhodným oblečením a obuví a to ve všech ročních obdobích. V obdobích „náročnějších“ dbejte především na funkčnost oblečení a obuvi, jejich nepromokavost a nepropustnost. V dnešní době se již dají zakoupit velmi kvalitní kousky za přijatelné ceny (např. zateplené holínky Demar a další). Víte, že ven chodíme za každého počasí, tak prosím sledujte předpovědi a oblečení dle momentální situace „aktualizujte“ ☺
- Shovívavostí a oceněním zážitků a pocitů spokojenosti, které si děti z venkovních her odnesou.
- Povídáním si o pravidlech, o tom, proč je dobré je dodržovat (pozitivně, co je žádoucí).